Formalności przy spisywaniu testamentu u notariusza
Po co mi testament?
Zadaniem spisania testamentu jest określenie przez nas swojej ostatniej woli, która może dotyczyć uporządkowania lub rozporządzenia najróżniejszych spraw – zarówno tych dotyczących sposobu rozwiązania zawartych przez nas umów, podzielenia majątku, jak i przekazania przedsiębiorstwa lub gospodarstwa tym osobom, które weń wskazaliśmy. Jest to ważne zwłaszcza w sytuacji, gdy nasza rodzina jest liczna lub mamy przynajmniej jednego wspólnika w przedsiębiorstwie, oraz w sytuacji, gdy posiadamy spory majątek w postaci nieruchomości, oszczędności na kontach bankowych lub papierów wartościowych. Jeśli jednak nie mamy licznej rodziny, nie zarządzamy firmą ani dużym majątkiem, nie znaczy to, że testament nas nie dotyczy. Wręcz przeciwnie – testament będzie dla nas i naszych bliskich dużą pomocą, bo pozwoli uporządkować na przykład sprawy związane z pogrzebem. Często zdarza się też, że ktoś nie ma już żadnej rodziny, ale utrzymuje relacje z pojedynczymi przyjaciółmi lub opiekunami, którzy nie są jego rodziną – wtedy dzięki testamentowi taki ktoś może zapisać tym osobom należące do niego rzeczy oraz mianować wykonawcą jego ostatniej woli, bez obaw, że te osoby zostaną z niczym.Co da nam testament spisany u notariusza?
Spisując testament u notariusza uzyskamy pomoc, która pozwoli nam na uniknięcie komplikacji prawnych, które mogłyby powstać przy „zwykłym” testamencie. Przykładowo, u notariusza możemy dokonać procedury powołania spadkobiercy – oznacza to, że możemy wskazać w testamencie osobę, która będzie miała bezwzględne prawo do otrzymania spadku. Ten zapis zapobiega sytuacji, gdy pozostali spadkobiercy z jakiegokolwiek powodu uznają, że należy im się więcej, niż przydzieliliśmy im w testamencie i wystąpią do sądu o przyznanie im większej części spadku. Pozostaje też kwestia zachowku, czyli prawo do roszczenia zapłaty kwoty pieniężnej, odpowiadającej połowie wartości spadku dla zstępnych (dzieciom, wnukom, małżonkowi itp.), którym przypadałby spadek przy dziedziczeniu ustawowym. – a które nie zostały w testamencie wymienione. Są to nieraz trudne i bolesne sprawy – tym bardziej warto więc rozwiązać je raz na zawsze. Podstawową formalnością, którą trzeba spełnić aby spisać testament u notariusza, jest podanie danych osobowych sporządzającego testament oraz osoby powoływanej do spadku. Zanim jednak udamy się do notariusza, warto zasięgnąć informacji o najlepszym rozwiązaniu naszej konkretnej sytuacji i przygotowaniu innych dokumentów, jeżeli będą potrzebne. Takich informacji oraz możliwości spisania testamentu notarialnego udziela przykładowo kancelaria Danuty Trusz.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana