Wybierasz się na wakacje? Poznaj prawa pasażera!
Wakacje to czas dalekich i bliskich podróży, krótkich wycieczek i długich wyjazdów. W tym wielkim tłoku podróżujących w sytuacjach kryzysowych łatwo zapomnieć o zdrowym rozsądku i swoich prawach pasażera. Przed wyjazdem koniecznie zapoznaj się z poradnikiem podróżnika. Niezależnie od tego, czy lecisz samolotem, jedziesz pociągiem albo autobusem – znajdź najważniejsze informacje w cyklu wakacyjnych artykułów przygotowanych specjalnie dla czytelników portalu Do Adwokata!
Co mieści się w zakresie prawa pasażera?
Podróżujący borykają się z wieloma problemami i utrudnieniami. Które z nich są regulowane przez prawa pasażerów i w jakim zakresie podróżującemu przysługuje ochrona?
Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w której bezradny pasażer zostaje poszkodowany i nie wie, w jaki sposób oraz czy może w ogóle dochodzić swoich praw. Opóźnienia pociągów? Chyba każdy z nas właśnie uśmiecha się pod nosem, nietrudno bowiem doświadczyć zjawiska. Jest to szczególnie problematyczne wtedy, kiedy mamy niewiele czasu na przesiadkę albo wykupiony bilet czasowy. Zagubiony bagaż? Problem jest o tyle trudny, że nigdy nie jest pewne, kto odpowiada za zaistniałą sytuację, a każdy ucieka od odpowiedzialności. Odwołany lot? Upadek biura podróżnego? Można wypisać całą listę kryzysów. Dzielimy je względem środków transportu, którymi podróżujemy.
Podstawa prawna
Prawo pasażera chroni obywateli Unii Europejskiej. Zasady korzystania ze środków transportu i wszelkie regulacje znajdują się w regulaminach. Dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości powinniśmy przebrnąć przez przepisy zapisane drobnym druczkiem.
Co przysługuje pasażerowi?
Przede wszystkim każdy pasażer ma prawo do pełnej informacji oraz dostępu do aktualnych i całościowych danych dotyczących bazy kursowania środków transportu, wszystkich możliwych połączeń, przesiadek oraz cen. Podobnie prawo do wyczerpujących informacji ma podróżujący w przypadku wykupionej całej wycieczki wraz z miejscem noclegowym.
Bardzo ważnym aspektem prawa jest ochrona danych osobowych. Każde nadużycie skutkuje złamaniem prawa, a pobieranie wszelkich danych od pasażera musi być uzasadnione.
Podobnie bardzo klarownie przedstawia się sprawa z należnym odszkodowaniem. Za wszystkie uszkodzenia ciała na skutek awarii lub zaniedbań środków transportu pasażerowi przysługuje pokrycie kosztów niezbędnego leczenia. Odszkodowanie przysługuje także rodzinie pasażera zaginionego w katastrofie lub wypadku.
Już wkrótce cykl wakacyjnych porad dla podróżujących. Zapraszamy do śledzenia naszej strony!
Napisaliśmy już dla Ciebie:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana