Artykuł sponsorowany

Dochodzenie odszkodowań za błędy medyczne

Dochodzenie odszkodowań za błędy medyczne
Pobyt w szpitalu ma na celu poprawę zdrowia pacjenta. Niestety, często zdarza się, że z powodu błędów i pomyłek ze strony personelu medycznego cierpi on jeszcze bardziej. W takich przypadkach każdy poszkodowany ma prawo dochodzić odszkodowania za błędy medyczne. Radzimy w jaki sposób można tego dokonać.

O odszkodowaniach za błędy medyczne

Wśród błędów, które mogą prowadzić do konsekwencji prawnych w postaci rekompensaty pieniężnej na rzecz pacjenta wyróżnia się takie, które spowodowały ujemny skutek, w tym jego krzywdę lub szkodę i są wynikiem:
  • postępowania niezgodnego z powszechnie uznanym stanem wiedzy medycznej, polegające np. na niewykonaniu koniecznych badań czy zaniechaniu podania niezbędnych leków,
  • nieumyślnej winy będącej powodem lekkomyślności lub niedbalstwa,
  • związku przyczynowego między popełnionym błędem a ujemnym skutkiem postępowania leczniczego w postaci śmierci pacjenta, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia
- Odszkodowanie zasądzane jest po to, by pokryć straty związane z popełnionym błędem medycznym. Zaliczają się  do nich przede wszystkim koszty zakupu leków, rehabilitacji, leczenia, dostosowania miejsca zamieszkania do potrzeb poszkodowanego, zakup specjalistycznego sprzętu, a także utracone źródło dochodów. Ponadto, poszkodowany ma prawo domagać się zwrotu kosztów opieki sprawowanej nad nim przez osoby trzecie, nawet, jeśli są to tylko koszty hipotetyczne – tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący Europejskie Centrum Pomocy Poszkodowanym.

Jak dochodzić odszkodowań za błędy medyczne?

Aby skutecznie dowieść roszczeń od podmiotów leczniczych, konieczne jest wykazanie ich winy za spowodowane szkody, a także wykazanie związku przyczynowego między działaniem lub zaniechaniem tego podmiotu a zaistniałą szkodą. Przypisanie winy w przypadku błędów i zaniedbań medycznych jest dość trudne, ponieważ lekarze rzadko zgadzają się na przyjęcie odpowiedzialności za zaistniałe szkody. Zamiast tego winą obarczają niezawinione powikłania powstałe w procesie leczenia, podnosząc przy tym, że pacjent został poinformowany o możliwych komplikacjach i skutkach ubocznych. Za dowód tego przedstawiają podpisaną przez pacjenta zgodę na dany zabieg. Na szczęście, w orzecznictwie i doktrynie przyjęta została konstrukcja „winy organizacyjnej”, która stanowi pewne ułatwienie. Mówimy o niej wtedy, gdy szkoda nie powstała z winy konkretnej osoby (lub osób), ale jest wynikiem złej organizacji pracy placówki, która świadczy usługi medyczne. Dość trudne jest także wykazanie związku przyczynowego między wadliwym procesem leczenia a szkodą, z powodu wyjątkowo skomplikowanego charakteru procesów biologicznych i chemicznych jakie zachodzą w ludzkim organizmie. Możliwe jest natomiast wykazanie uprawdopodobnienia związku przyczynowego w odpowiednio wysokim stopniu. Skuteczne dochodzenie odszkodowań za błędy medyczne jest wykonalne, jednak trudno w tym przypadku dokonać tego na własną rękę. Najlepiej zwrócić się po pomoc do doświadczonego prawnika, który posiada odpowiednią wiedzę i jest zaznajomiony z tematyką zagadnień medycznych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.